بازار آهن بازار آهن .

بازار آهن

مقايسه آمار صادرات محصولات فولادي و آهن آلات ايران در سال 1399 و 1400

در اين مقاله همراه شما خوانندگان محترم خواهيم بود تا آمار صادرات محصولات فولادي در نيمه انتهايي سال قبل و سپس نيمه ابتدايي امسال را به همراه قيمت ميلگرد، ورق آهن، تيرآهن و قوطي آهن در اين بازه‌هاي زماني مورد بحث و تحليل قرار دهيم.

مقايسه آمار صادرات محصولات فولادي و آهن آلات در سال 1399 و 1400
آمار صادرات آهن آلات در 6 ماهه انتهايي سال 1399 و 6 ماهه ابتدايي سال 1400 نشان مي‌دهد كه آمار صادرات محصولات فولادي به طور كلي 69 درصد افزايش يافته و از 960 هزار تن در سال گذشته به 1 ميليون و 620 هزار تن در سال جاري صعود كرده است و سهم  بيشتري از بازار واردات و صادرات را به خود اختصاص داده است.

همچنين در نيمه اول امسال مقاطع فولادي طويل 71 درصد رشد و مقاطع فولادي تخت 62 درصد رشد را نسبت نيمه دوم سال قبل تجربه كرده‌اند.

آمار صادرات ميلگرد
صادرات ميلگرد در نيمه دوم سال قبل 642 هزار تن گزارش شده و صادرات آن در نيمه نخست سال جاري 1153 هزار تن بوده، كه حاكي از افزايش 80 درصدي در آمار صادرات مقاطع فولادي است.

قيمت ميلگرد روي هم رفته از سال گذشته تا امسال افزايش يافته است. به نظر مي‌رسد افزايش صادرات ميلگرد ارتباطي با رشد قيمت نداشته و دليل افزايش قيمت را بايستي در ساير فاكتورهاي موثر بر اقتصاد داخلي دنبال كرد.

آمار صادرات تيرآهن
صادرات تيرآهن در نيمسال دوم سال گذشته 68 هزار تن بوده است و در نيمسال اول سال جاري نيز با به ثبت رساندن 68 هزار تن، تغييري در ميزان صادرات آن در آمار صادرات آهن آلات اتفاق نيفتاده است.

قيمت تيرآهن از لحاظ تحليل تكنيكال با شكستن سقف مقاومتي در آبان ماه سال گذشته، يك كف حمايتي در همان نقطه در شهريور ماه سال جاري در آمار صادرات محصولات فولادي ثبت كرده است.

طبق نظر كارشناسان آهن پرتال:
"خريد به موقع و پيدا كردن بهترين قيمت تيرآهن نقش بزرگي در ضرر و زيان پروژه‌هاي مختلف خواهد داشت. در نتيجه يك خريد سودمند و مطمئن با اطلاع از قيمت روز تيرآهن انجام مي‌شود. شناخت سايزهاي پرطرفدار اين محصول مثل تيرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهي از كاربرد هر كدام از آن‌ها فرآيند خريد را براي شما ساده‌تر خواهد كرد."

آمار صادرات پروفيل
صادرات پروفيل، نبشي و ناوداني سر جمع 60 هزار تن در شش ماهه دوم سال قبل گزارش شده بود و در شش ماهه نخست امسال با 53 درصد رشد، به ميزان 92 هزار تن رسيده است.

روند قيمت پروفيل نزديك به روند قيمت تيرآهن طي شده است و كف حمايتي پاييز سال قبل كه 22,000 تومان بود در تابستان امسال به كف حمايتي تبديل شده است. واضح است كه در اين بازه زماني نوساناتي نيز رخ داده است.

طبق نظر كارشناسان آهن پرتال:

"به‌دليل كاربرد گسترده پروفيل‌ها در صنعت ساختمان‌ و ديگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزينه‌هاي پروژه، قيمت پروفيل آهن امروز از اهميت بالايي برخوردار است. به دليل پيچيدگي فرآيند توليد اين مقطع فولادي و همچنين استفاده از تجهيزات به‌روز، قيمت روز پروفيل آهن نسبت به ديگر مصالح فلزي بيشتر خواهد بود. پروفيل‌هاي گالوانيزه و كامپوزيت كه در ضخامت‌هاي متداول 20*20، 30*30، 40*40 توليد مي‌شوند، از پركاربردترين پروفيل‌هاي موجود در بازار هستند."

آمار صادرات ورق آهن
صادرات ورق آهن در بررسي اجمالي 190 هزار تن در شش ماهه دوم سال گذشته و 307 هزار تن در شش ماهه اول امسال درج شده است كه 62 درصد افزايش را تجربه كرده است.

در بررسي جزئي تر آمار صادرات محصولات فولادي هم قابل مشاهده است كه صادرات ورق گرم امسال 237 هزار تن بوده كه نسبت به صادرات 142 هزار تني سال قبل 67 درصد افزايش يافته است. همچنين صادرات ورق پوشش‌دار در سال گذشته 30 هزار تن بوده و با 100 درصد رشد به 60 هزار تن در سال جاري رسيده است. ورق سرد هم برخلاف دو ورق آهن ديگر با 44 درصد كاهش از 18 هزار تن در سال قبلي به 10 هزار تن در سال كنوني تغيير كرده است.

قيمت ورق آهن در اواخر تابستان سال جاري بالاتر از سقف مقاومتي سال قبل، كف حمايتي در نمودار ترسيم كرده است.

كارشناسان آهن پرتال بر اين باور هستند كه:

“با توجه به مصرف بالاي ورق آهن سياه 2، 3، 6 و 8 در صنايع مختلف استفاده از روش نوردكاري سرد يا روش‌هاي مشابه اصلا به صرفه نبوده، از اين رو با استفاده از روش نوردكاري گرم قيمت ورق آهني بسيار كاهش يافته و به صرفه بوده؛ در نهايت با توجه به مناسب بودن قيمت ورق آهن سياه، تقاضا براي اين محصول بسيار بالا بوده و همين امر باعث اهميت فراوان قيمت ورق سياه شده است.”

مقايسه نوسانات آمار صادارت كل مقاطع طويل فولادي در نيمه دوم 1399 و نيمه اول 1400
آمار صادرات مقاطع فولادي طويل كه متشكل از ميلگرد، تيرآهن، قوطي آهن، ناوداني، نبشي و ساير مقاطع مي‌باشد؛ در 6 ماهه آخر سال گذشته 770 هزار تن بود و اين رقم در 6 ماهه ابتداي سال جاري به 1313 هزار تن يا به عبارت ديگر 1 ميليون و 313 هزار تن رسيده است و 71 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

 

مقايسه نوسانات آمار صادرات كل مقاطع تخت فولادي در نيمه دوم 1399 و نيمه اول 1400
آمار صادرات مقاطع فولادي تخت كه از 3 نوع ورق گرم، ورق پوشش‌دار و ورق سرد تشكيل يافته است؛ در 6 ماهه دوم سال قبل  190 هزار تن بوده و با 62 درصد افزايش به ۳۰۷ هزار تن در 6 ماهه نخست امسال رسيده است.

براي مطالعه ادامه مطلب به آدرس زير مراجعه فرماييد:

https://www.rasadeghtesadi.com/

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۵۷:۱۸ توسط:رويا موضوع: نظرات (0)

گريتينگ چيست؟

تعريف گريتينگ - انواع و كاربردها

 

گريتينگ شبكه اي است كه بسته به نوع كاربرد از مواد و طرح هاي مختلف قابل توليد است. مواد اوليه مورد استفاده در گريتينگ ها مي تواند از نوع فلزي باشد مانند فولاد، آلومينيوم و غيره. ... و مواد غير فلزي مانند كامپوزيت، فايبرگلاس ... اين محصول در زمينه هاي مختلفي مانند كف سازي، پنل محافظ، راه هاي دسترسي، راه پله ها، كانال هاي صنعتي يا شهري، سقف هاي كاذب، فندك ها، ساخت و ساز، پل ها، معابر و ... كاربرد دارد. ... مي تواند به كار رود.

كاربرد عمده گريتينگ ها در مكان هايي است كه استحكام بالا همراه با ديد فضاي پشت اجزا در نظر گرفته مي شود، مانند سكوهاي نفتي يا ساير پروژه هاي نفت و گاز، پتروشيمي، پالايشگاه، آب، برق، پالايشگاه ها، كارخانه هاي نساجي، مواد غذايي و شيميايي. صنايع خودروسازي، نيروگاه هاي آبي، بادي و اتمي، سدسازي، پرورش ماهي، صنايع دريايي، كشتي سازي و ...

 

 گريتينگ از دو بخش اصلي تشكيل شده است:

    1. بلبرينگ ميله

    2-ميله هاي متقاطع


تسمه هاي باربر عامل تعيين كننده در استحكام و گرانش يك شبكه (گريتينگ) هستند و نگهدارنده ها تنها نقش ثابتي براي نگه داشتن اين تسمه ها و حفظ آرايش سازه در چارچوب آن دارند. بنابراين شكل و تراكم يا چيدمان ميلگردهاي متقاطع نقشي در تحمل باربري سازه نخواهد داشت و تنها بر وزن و ظاهر سازه تأثير مي گذارد. مهمترين عامل در تحمل ياتاقان، عرض شبكه تسمه بلبرينگ است، به طوري كه هرچه بار روي گريتينگ بيشتر باشد، با تسمه هاي پهن تر بايد بيشتر استفاده كرد. مواد نگهدارنده را مي توان از انواع مختلفي مانند تسمه، نيم تسمه، گوشه گرد و چهار پره در نظر گرفت كه در توليد گريتينگ با استفاده از چرخ دنده چهار طرفه يا الكتروفورز ميلگرد استفاده مي شود.

توليد گريتينگ - بررسي روشهاي توليد (سنتي - مدرن)

 توري هاي ميله بلبرينگ كراس ميله مي تواند انواع مختلفي داشته باشد مانند تسمه، نيم تسمه، ميلگرد و يا چهار پره. تفاوت دو روش سنتي و مدرن با توجه به تمام مواد اوليه، در روش اتصال نگهدارنده ها به تسمه هاي بلبرينگ يكسان است.

در روش سنتي، فرآيند ساخت به اين صورت است كه براي اتصال نگهدارنده ها به تسمه ياتاقان، ابتدا براي ايجاد فضاي مورد نياز براي نگهداري روي ميله هاي تسمه، يك شيار يا چند سوراخ ايجاد مي كنند و پس از قرار دادن نگهدارنده ها. در نقاط درج اتصالات براي محكم نگه داشتن آنها با كمك جوش ثابت مي شوند. اين روش كاملا غير استاندارد است و تنها يكي از بارزترين خرابي ها خطاي اپراتور است. در اين مورد به دو نكته توجه مي شود: يكي كاهش ظرفيت باربري تسمه اصلي (بلبرينگ ها) با ايجاد شيارهاي متعدد در طول آن و ديگري اتصالات ناهموار و ناهموار كه به دليل ضريب خطاي بسيار زياد اپراتور در حين كار، تأثير بسيار بالايي در كاهش ضريب مقاومت سازه خواهد داشت. علاوه بر اين معايب، عيب بزرگي كه در كاربردهايي با شرايط رطوبت بالا ظاهر مي شود، عدم پوشش كامل سازه است كه به طور كامل با پوشش هاي مختلف از جمله گالوانيزه پوشانده شده است. اين امر به اين دليل است كه وجود ترك ها و منافذ ناشي از ايجاد شياري در تسمه ها و جوش هاي غيرخطي است كه مانع از نفوذ كامل مواد پوشش در تمام قسمت هاي سازه مي شود. اين گونه حوادث زنگ زدگي قطعات فولادي و در نتيجه انقراض و فرسودگي زودهنگام سازه را به دنبال خواهد داشت.

برخلاف گريتينگ هاي فلزي (گريتينگ) در روش الكتروفرمينگ جديد و استاندارد، اين مشكلات را از بين مي برد و در بيشتر موارد مي توان گفت به طور كامل برطرف شده است. در اين ميان به دليل عدم وجود شيارها يا سوراخ هاي متعدد در امتداد تسمه (براي نصب نگهدارنده ها) و يكنواختي كليه درزها در سطح سازه، توان تحمل بار تسمه ها كاهش نمي يابد. همچنين پوشش كامل قطعات توسط روكش هاي مختلف به دليل عدم تخلخل و ترك خوردگي ناشي از شيار يا جوش دستي يكي ديگر از اين موارد است. يكي ديگر از مزاياي توري هاي رساناي الكتريكي نسبت به شبكه هاي دستي آن، وزن سبك تر در مقابل ظرفيت تحمل بار و استحكام بالاتر اين سازه ها است.

 

در توليد گريتينگ به روش الكتروفرمينگ، يكي از الزامات اوليه توليد، استفاده از مواد اوليه مرغوب و همگن و همگن است. تمام نوارهاي مورد استفاده در الكتروفرمينگ گريتينگ ها بايد از نظر ضخامت، ابعاد و ساير پارامترهاي كمي و كيفي در تمام نقاط كاملاً يكنواخت باشد، در غير اين صورت جريان الكتريكي در همه نقاط يكنواخت نيست كه از ذوب يكنواخت آن جلوگيري مي كند. نقاط اتصال در سراسر شبكه و در عمل باعث اختلال در توليد گريتينگ مي شود.

يكي ديگر از مزاياي گريتينگ الكتروفرمينگ توليد پانل هاي با ابعاد بالا مي باشد. پانل هاي 6 * 1 متر يا بيشتر. در صورتي كه توليد گريتينگ به روش سنتي نمي تواند چنين ابعادي را توليد كند، زيرا حفظ كل تسمه هاي بلبرينگ بيش از يك مقدار معين در واقع غيرفعال بوده و تسمه ها در معرض انحنا و خمش قرار مي گيرند. اين توانايي با تغذيه يك باربر كاملاً يكنواخت و ثابت به دستگاه الكتروفرمينگ در هنگام توليد ايجاد مي شود. از اين قابليت مي توان در طراحي گريتينگ و كاربرد در پروژه هاي مختلف استفاده كرد.

منبع: https://en.tashfa.com/

 

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۵۲:۴۸ توسط:رويا موضوع: نظرات (0)

http://metal-work.nasrblog.ir